Ziekenhuizen pro transparantie maar laken gebrek aan nuance

Een blogbericht van Prof. dr. Johan Kips en Vera De Troyer van Zorgnet Vlaanderen – Icuro

De Vlaamse overheid plaatst voortaan de verslagen van de ziekenhuisinspecties op de website van Zorginspectie. Momenteel staan 18 verslagen van 14 ziekenhuizen online. Zorginspectie formuleert opmerkingen en maakt een inschatting naar mogelijke repercussies op patiëntveiligheid. Enkel bij die laatste kent Zorginspectie “knipperlichten” toe, de meerderheid van de opmerkingen is van formalistische aard. Daarbij denken we bijvoorbeeld aan de procedurele, gedetailleerde verplichtingen waaraan een medicatievoorschrift moet voldoen.

We maken het even heel concreet: als geneesmiddel X alleen in spuitjesvorm bestaat, dan lijkt het logisch dat de arts niet expliciet vermeldt op het voorschrift dat het via een spuit moet worden toegediend. En toch is een dergelijk voorschrift “onvolledig”. Door dergelijke zaken uit te vergroten in de media ontstaat een vertekend beeld over de aandacht die ziekenhuizen besteden aan kwaliteit en patiëntveiligheid. Het is wel degelijk zo dat de cultuur rond kwaliteitszorg de laatste jaren een geweldige boost heeft gekregen.

Zorg is een aaneenschakeling van menselijke handelingen, uitgevoerd door een team van zorgverleners. Kwaliteitssystemen zijn erop gericht om in dit geheel van handelingen te stroomlijnen en het toeval zo veel mogelijk uit te sluiten. Een accreditatiesystematiek biedt dergelijke handvaten. Zo goed als alle universitaire en algemene ziekenhuizen in Vlaanderen doorlopen momenteel vrijwillig een internationaal gevalideerd accrediteringsproces. Op die manier streven ze kwaliteit na doorheen het hele zorgtraject van de patiënt en over alle geledingen van de organisatie heen.  Een andere illustratie van de mindshift in de sector is het VIP²-project, waarbij ziekenhuiskoepels, de vereniging van Vlaamse hoofdartsen en de Vlaamse overheid de handen in elkaar hebben geslagen om een aantal kwaliteitsindicatoren (bv. over borstkanker of handhygiëne) in kaart te brengen. Alle ziekenhuizen doen hier vrijwillig aan mee.

Ziekenhuizen willen hun werkpunten ook niet wegsteken. Ze nemen het heft in handen en zijn bereid te communiceren over hun resultaten, ook over hun verbeterpunten. Ze maken die resultaten zelf kenbaar, gaan in gesprek met hun patiënten en geven de nodige duiding over wat ze doen om hun knelpunten weg te werken.

Op basis van deze en andere rapporten verbeteren ziekenhuizen hun zorg daar waar mogelijk. Wel moet vermeden worden dat onnodige onrust wordt gecreëerd door te berichten over elementen die geen impact hebben op de patiëntveiligheid. Laat ons niet vergeten dat er dagdagelijks hardwerkende zorgteams in de weer zijn om systematisch te werken aan de patiëntveiligheid en daarin goed ondersteund worden door de kwaliteitsteams en het ziekenhuismanagement. Dit type berichten stimuleert de cultuur van transparantie niet en werkt ontmoedigend voor het zorgpersoneel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s