Naar een patiëntgericht ziekenhuis – no more Harry’s

Vrijdag 23 november organiseerde Zorgnet Vlaanderen een druk bijgewoonde studiedag met als thema ‘het ziekenhuis als een gezamenlijk project – patiëntenparticipatie als een tool tot sterke betrokkenheid’.

Uit de vele bijzonder boeiende bijdragen wil ik graag even dieper ingaan op de presentatie van prof. dr. Gemmel en Katrien Verleye van de Vlerick Management School. Zij hadden het over de voordelen van co-creatie, met interactie tussen het ziekenhuis als “value facilitator” en de patiënt als “value creator”. Samengevat gaat het over partnering in de zorg. Toegevoegde waarde van deze partnering is onder meer het realiseren van een zorg die beter aansluit bij de noden van de patiënt, emancipatie van de patiënt en het genereren van ideeën voor optimalisatie van de zorg (patiëntenengagement).

Co-creatie en partnering als waardencreatie dus. Er werden een aantal belangrijke lessen aangehaald die ik graag wil delen. Eerste les is de stelling dat klantenfeedback verder gaat dan het melden en opvolgen van klachten. Het gaat ook over het zelf expliciet vragen naar suggesties, tips, positieve feedback… Ten tweede is het ook belangrijk dat het ziekenhuis klaar staat om te antwoorden op feedback. Klagers en feedback-gevers verwachten minstens erkenning. Het slechtste voorbeeld kunnen we vinden bij vliegtuigbouwer Boeing. Op een ingestuurde tekening van ‘het vliegtuig van de toekomst’ van de achtjarige Harry reageerden ze met een standaardmail dat ze dergelijke eenvoudige ideeën niet zomaar konden aannemen en dat deze toch al onderzocht zijn door hun ingenieurs (zie ook: http://mediadecoder.blogs.nytimes.com/2010/05/03/boeings-social-media-lesson/). Ten derde is het belangrijk om bij partnering ook de medewerker niet te vergeten. Is het een haalbare kaart in tijden van intense werkdruk bijkomende inspanningen te vragen om de patiënt, zijn familie te betrekken? Het vraagt inderdaad een grote betrokkenheid (die meer is dan tevredenheid) van het personeel, maar het is een absolute must.

Kort gesteld, het is niet zozeer de vraag OF patiëntenparticipatie en partnering in de zorg een plaats hebben, het is vooral de vraag HOE we ze erin integreren.

We hebben in elk geval op de studiedag kunnen horen en zien dat er al heel wat goede praktijken zijn ontstaan en navolging verdienen.

Good practices in beeldreportages

Vanuit patiëntenverenigingen

– Samenwerking tussen UZ Leuven dienst neonatologie en Debra Belgium, vereniging voor Epidermolysis bullosa patiënten. EB is een erfelijke, ongeneeslijke huidziekte (www.debra-belgium.org). De patiëntenvereniging ondersteunt de tewerkstelling van EB-nurses in het ziekenhuis, het ziekenhuis voorziet specifieke multidisciplinaire zorg voor deze zeer kleine groep patiënten
http://youtu.be/agpF-O3IkWs
-De stomavereniging wil pre- en postoperatief mensen praktische informatie aanreiken. Het contact met lotgenoten kan op dat moment het verschil maken en bezorgde patiënten geruststellen. http://youtu.be/8AMByQqDvos
– Samenwerking tussen UZA dienst slaaplabo en VAPA, vereniging van apneupatiënten (www.slaap-apnoe.be). Deze samenwerking betreft het aanleveren van wetenschappelijke adviezen aan VAPA, het betrekken van de vereniging bij het organiseren van symposia.
http://youtu.be/M8trZqllg_w

Vanuit de ziekenhuizen
– Voor het orthopedisch klinisch pad (heup- of knieprothese) organiseert AZ Sint-Blasius uit Dendermonde focusgroepen (kleine groep patiënten die hun zorg evalueren samen met een onafhankelijke gespreksleider) en een heupklas (preoperatieve infosessies):
http://youtu.be/-caVvoCr2AI
– Het O.L.V. van Lourdesziekenhuis Waregem en AZ Groeninge Kortrijk hielpen bij het opstarten en ondersteunen van een zelfhulpgroep voor patiënten die een beroerte kregen.
http://youtu.be/51jZPIqwVQc
-AZ Sint-Maarten Campus Rooienberg Duffel stuurden hun oncologische zorg bij op basis van persoonlijke interviews met patiënten. Hier bleek bijvoorbeeld dat patiënten bij het meedelen van de diagnose te veel informatie kregen (en de diagnose eigenlijk liever eerst wilden verwerken) en bij een volgende afspraak te weinig (wanneer ze met concrete vragen zaten).  http://youtu.be/m2fmb5dn0B4
-AZ Sint-Jozef Malle & AZ Klina organiseren infosessies voor stakeholders (patiëntenverenigingen, artsen, gemeentebesturen, ziekenfondsen en ziekenhuizen) bij borstkanker, roepen de verschillende zorgverstrekkers samen in een multidisciplinair overleg…
http://youtu.be/5t1GeYx6p8E

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s