Makro zoekt en verlaat de grenzen van goede humor

Humor is fantastisch. Dankzij een kwinkslag, een milde toespeling, een woordenspel, een smakelijke mop kruiden we het dagelijkse leven. Humor geeft het leven pit en relativeert de dingen die we zo belangrijk vinden. Humor is vaak het beste medicijn (voorlopig nog niet terugbetaald).

Ook de reclamewereld zoekt vaak zijn heil in humor. Al wie regelmatig een krant openslaat, de televisie opzet of naar de radio luistert, kan met bewondering zien hoe knap de commercials van vandaag gemaakt zijn.

Maar humor is een genre, en moet met kunst en kunde worden beoefend. Soms worden grenzen afgetast: lachen met personen met een handicap, met mensen die met beperkingen door het leven moeten… Humor mag nooit kwetsend zijn, mag nooit de persoon viseren en moet er zich voor hoeden mensen etiketten op te plakken. Verkeerd humorgebruik kan leiden tot stigmatisering.

Zo vinden we dat de nieuwste radiospot van Makro thuishoort in de categorie “dit is erover”. In de dialoog wordt over “t zothuis” gesproken. Hoe krikt dit het humorgehalte op? Ongetwijfeld niet verkeerd bedoeld, maar… toch jammer.

Met de hele sector werken we aan een positieve beeldvorming over mensen die psychisch lijden. Er heerst immers een groot taboe. En dat taboe moet weg. Als mensen over hun probleem niet durven te praten, ontzeggen we hen een noodzakelijke hulpverlening. Vandaag verschenen de nieuwe suïcidecijfers van 2009. Sinds 2007 stijgen die opnieuw. In 2009 stierven 1.102 Vlamingen door zelfdoding. Ook de cijfers over het aantal depressies zouden iedereen van de noodzaak van een positieve beeldvorming moeten overtuigen. In 2009 kocht meer dan een miljoen van onze landgenoten antidepressiva. Stigmatiseren is dus uit den boze.

De commercial van Makro waar “’t zothuis” de oplossing zou zijn om de stemmen uit het hoofd te bannen, was zeker geen steraanbieding. Schrap die term, ban dat woord. En maak u vooral geen zorgen, er blijft een onuitputtelijke voorraad goede humor beschikbaar.

 

Dit bericht werd geplaatst in Communicatie en marketing, Ethiek, Geestelijke gezondheidszorg en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s